2018. március 25., vasárnap

Tojásfújás - egylyukas módszer

Te mit csinálnál, ha egy szép napon két szép fehér lúdtojás boldog tulajdonosává tenne a szerencse? Mert velem ez történt.
Az úgy volt, hogy már hetek óta vissza-visszatértem egy törökbálinti kertes házhoz, ahonnan libagágogást hallottam. Abban reménykedtem, hogy egyszer nemcsak a ludakat találom kint az udvaron, hanem a ludak ismeretlen tulajdonosát is, mert kérni szerettem volna tőle valamit. Nem lúdtojást, hanem csak egy elhullajtott evezőtollat krumplipuskához.
Nos, kb. az ötödik próbálkozásra szerencsém volt. Sikerült összebarátkoznom, nemcsak a tulajdonossal, Nagy Bélával, és feleségével, de még a gúnárral is, akivel korábban volt egy kis nézeteltérésem.

Barátságos fogadtatás

Miután bemutatkoztunk egymásnak, és elővezettem szerény kérésemet, melyet pillanatnyilag nem lehetett teljesíteni, a házigazda felnyalábolta a gúnárt, hogy közelebbről is megmutassa. 

Nagy Béla kedvenc gúnárjával
Megkérdeztem, hogy őrző-védő céllal tartja-e a ludakat, vagy pedig kedvtelésből. A válasza az volt, hogy is-is, plusz azért, mert szereti a libatojást. A kedves felesége, akit látásból régóta ismerek, nyomban hátra ment az udvarba, és hozott nekem kettőt ajándékba. Kicsit vonakodtam, mert biciklivel voltam, és féltem, összetörik hazafelé menet, de Béla megnyugtatott, hogy jó kemény a héja, nem olyan törékeny, mint a tyúktojásé. Így aztán köszönettel elfogadtam az ajándékot.


Mi legyen a tojásokkal?

Gondoltam, elajándékozom valakinek a családban. De tudtam, hogy az emberek bizalmatlanok a kacsa- és libatojással szemben, mert félnek a szalmonellától. 
Úgy döntöttem hát, hogy magam fogom rendeltetésszerűen elfogyasztani őket, de úgy, hogy a héja megmaradjon.

Alapeszme: egyetlen lyuk & görbe injekciós tű

Nem akartam mindkét végét kilyukasztani a tojásoknak, mert a közelgő Húsvétra gondolva abban reménykedtem, hogy valaki a családban kedvet kap a kidíszítésükre. Mert ugyan, hogy néz ki egy hímes tojás egy nagy lyukkal a tetején? Elhatároztam, hogy a tompább végét fogom kilyukasztani a tojásoknak valahogy, és egy meggörbített injekciós tűvel pumpálok bele levegőt abban a konstellációban, ahogy a fotó mutatja:
Hogy mért jobb a görbe injekciós tű, mint az egyenes? 
Azért mert akkor vízszintesen tarthatod a fecskendőt, miközben alulról levegőt pumpálsz a tojásba, és így a kifolyó tojásmassza nem folyik bele az inged ujjába.

Hol árulnak görbe injekciós tűt?

Amennyire tudom, sehol. 
Egyenes tűt viszont jutányos áron lehet kapni a gyógyszertárban. Abban a gyógyszertárban, amelyikbe én hordom a nyugdíjam 5%-át, mindenképpen. Elmesélem a dolgot, hogy okulj.
Kértem a gyógyszertáros hölgytől két vékony injekciós tűt (biztos, ami biztos). Elmondtam azt is, hogy libatojás kifújásához lesz, és el akarom görbíteni. Úgy látszik, jártak már előttem ugyanezért mások is (vagy csak olyan 4 cm-es tűjük volta, amilyent a fotón látsz), mert már hozta is. A fizetéskor volt egy kis bökkenő: sehol sem találta a tű kódját. Röviden konzultált egy férfi kollégájával - ne kerteljünk, jóban vagyok az illetővel -, mire az vigyorogva javasolta: "Akkor legyen szuvenír!"
Így aztán ingyenben kaptam a tűket. Némileg rontja a balancot, hogy vettem 250 forintért egy infúziós csövet is arra az esetre, ha mindkét tűt eltörném hajlítás közben. 
Fölösleges volt az óvatosság: a tű egyáltalán nem törékeny és nem is ruganyos. Játszi könnyedséggel hajlítottam az ujjammal olyan alakra, amilyenre akartam. A fotón láthatod, milyenre akartam.
A fenti fecskendőt (plusz még három másikat, más-más anyagból és fazonban) otthon ástam elő különböző fiókokból, ahogy a hosszú, 50 mm-es tűt is, mely erre a fecskendőre rá sem megy. Attól még használhattam volna egy másik fecskendővel, de túl merevnek érzékeltem ahhoz, hogy biztonságosan elhajlítsam. A hosszabb tű vastagsága 1,2 mm, szemben az új 40 mm-esakével, melyek csak 1,0 mm vastagságúak.
Megjegyzés azoknak, akik ötösre hajtanak :) A különbség jelentéktelennek tűnik, de egy (angol nyelvű) csőhajlékonyság-kalkulátor alapján úgy saccolom, hogy a kisebb átmérőjű (Outer Diameter) tű akár kétszer olyan hajlékony is lehet, mint a vastag. Feltételeztem, hogy mindkét tűnek 0,1 mm a falvastagsága (Wall Thickness). A kalkulátort nem injekciós tűre találták ki, ezért 10-szer akkora csővel próbáltam ki. Próbáld ki te is. Írd be a 400, 12, 1, 1 értékeket az üres rovatokba, és figyeld, hogy változik az 1 kg-os súllyal (Force) megterhelt végű cső elhajlása (Deflection), miután a 12-t 10-re javítod.  Figyeld meg, hogy a méreteket és az erőt 10-zel felszorozva (4000, 120, 10, 10) az elhajlás nem változik, ami megnyugtató, mert akkor 10-zel elosztva (40 mm, 1,2 mm, 0,1 mm, 100 g) is ugyanaz jönne ki.


Hogy kell szépen kilyukasztani egy libatojást?

Ne tőlem kérdezd, nem tudom. 
De azért sikerült kilyukasztani, ha nem is szépen. Elég ripacsos lett a lyuk rajta, de az úgysem fog látszani, mert alulra kerül a vitrinben. 
Az a gyanúm, hogy ennél (10+ mm) lényegesen szűkebb nyíláson át (< 5 mm?) ki sem lehetne nyomatni a lúdtojás tartalmát anélkül, hogy a héj berepedne.


És bizony elég nagy lett a lyuk, amint látod - nem készakarva, de szerencsére. Mert menet közben derült ki számomra, hogy a libatojás nemcsak nagyobb a tyúktojásnál, de a belseje is más. Egyáltalán nem cseppfolyós, hiába próbálod a lyukon át felkeverni. Tele van csomókkal meg mindenfélével, amit finoman fogalmazva alakos elemeknek lehetne talán hívni. Ha akkorára sikerül a lyuk, amekkorára szerettem volna, meg sem születik ez a bejegyzés, mert a tojás detonált volna a kezemben pumpálás közben.

Hogy lehet kilyukasztani egy libatojást úgy, ahogy nekem sikerült?

Tudom a választ!
A két tojásra két különböző módszert próbáltam ki. Mindkettő azonos eredményre vezetett, egy 10+ mm-es ripacsos, ám funkcionális nyílásra.

1. módszer - akkus fúróval, finoman

El sem fogod hinni, de egy 2,5 mm átmérőjű fúróval egyetlen rövid lépésben sikerült létrehozni azt a 10+ mm-es ripacsos lyukat, amit a fenti fotón és a lentebbi videón látsz. Sajnos, a munkával olyan gyorsan végeztem, hogy nem sikerült dokumentálnom.

2. módszer - óvatoskodva, 3 lépésben

A tojást belehelyeztem a kávéscsészémbe, melyben kicsit lötyögött, egy kis papírzsebkendő-fecnit helyezve alá, hogy kényelmesen érezze magát.

1. lépés: rajzszög beütése kalapáccsal. A hipotézis az volt, hogy ha egy finom de határozott ütést mérek a rajzszögre, akkor az sima lyukat fogy csinálni a héjban, anélkül, hogy a héj megrepedezne. Amint látod, a hipotézis helyesnek bizonyult:


2. lépés: a lyuk óvatos tágítása árral. Sikerült ez is:



3. lépés: a lyuk további óvatos tágítása kés hegyével. Szerinted hogy sikerült? Hááát...


Lennének még ötleteim tojásfúrásra, de most rajtad a sor: én kifogytam a tojásból.
Ja, és mielőtt elfelejteném: vágd ki azt a hártyát is, ami a meszes héjat belülről kibéleli:




A tojás kifújása

Ha olyan ügyetlen vagy mint én, akkor valakit megkérsz, hogy tartsa a kilyukasztott tojást (lyukkal lefelé) egy pohár fölé, miközben a fecskendővel bénázol. A műanyag fecskendők ugyanis nagyon szorosan járnak, és egy töltetnyi levegő nem elég ahhoz, hogy a tojás tartalma mind kijöjjön. Ha belegondolsz, legalább annyi levegőt kell a tojásba pumpálnod, amekkora a tojás térfogata, mert a massza nem jön ki magától még egy 10 mm-es lyukon sem:


A dolog úgy működik, hogy a bepumpált levegőadag felszáll a tojásban, és mivel helyet igényel, a tojás héja pedig nem tágul, valaminek ki kell jönni belőle. Ez a valami pedig a tojásmassza:


Az eljárás tehát a következő:

  1. Levegőt szívsz a fecskendőbe. Ha nem volt rajta a tű, felteszed rá.
  2. Bedugod a tűt a tojás nyílásába.
  3. Benyomsz egy adag levegőt - minél szűkebb a nyílás, annál óvatosabban, nehogy szétrepessze a héjat a kitóduló massza.
  4. Kihúzod a tűt a lyukból.
  5. Leveszed a tűt a fecskendőről.
  6. Ha kifolyt az összes massza, kész vagy. Ha nem, újrakezded a ciklust.
A tűt nem muszáj levenni a fecskendőről, de ha rajta hagyod, akkor a végén gondosan ki kell tisztítanod, mert a tojásmassza, amit óhatatlanul beleszívsz az 1. lépésben, beleszárad és eltömíti.

Videó a kifújásról

Végezetül mutatok egy videót a kifújásról. Itt Anna lányom tartotta a tojást, én pedig a fecskendőt fogtam a bal kezemmel. Nem mintha balkezes lennék, de a jobb kezemmel a kamerát fogtam. Ezért lett olyan a videó, amilyen. Viszont csak 17 másodpercet rabol el értékes idődből. Talán érdemes rászánnod ennyit, ha már idáig eljutottál.

🐇 Boldog Húsvéti Ünnepeket, ha addig nem találkoznánk 🥚


Hoppá! Megmostad a tojást kifúrás előtt?

Na igen. Ezzel kellet volna kezdenem. Én lemostam. De talán rájöttél magadtól is, hogy azok a minták az ajándékba kapott tojáson még nem az ünnepi hímzés részei voltak... De nem magyarázom tovább. Nagy vagy már, úgyis tudod, hogyan születik a kisliba...


2 megjegyzés:

  1. Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

    VálaszTörlés
  2. Nagy Sándor M And M: Tojásfújás - Egylyukas Módszer >>>>> Download Now

    >>>>> Download Full

    Nagy Sándor M And M: Tojásfújás - Egylyukas Módszer >>>>> Download LINK

    >>>>> Download Now

    Nagy Sándor M And M: Tojásfújás - Egylyukas Módszer >>>>> Download Full

    >>>>> Download LINK

    VálaszTörlés